Tuesday, October 09, 2007

Gizi Seimbang


APA ITU MAKANAN?

Makanan adalah terdiri daripada pelbagai jenis bahan yang diperlukan untuk manusia. Makanan harus terdiri daripada pelbagai kelas makanan yang boleh memberi tenaga, mengekalkan kesihatan dan untuk pertumbuhan. Tanpa makanan, kita tidak akan dapat hidup, membesar dan melakukan pelbagai aktiviti harian… MAKAN untuk HIDUP. Bukan HIDUP untuk MAKAN.

Dalam pengambilan makanan seharian kita perlu menentukan kelas makanan utama yang perlu diambil seperti, karbohidrat, protein, lemak, serat, kalsium dan beberapa vitamin lain. Semua makanan ini mampu menjadikan tubuh badan kuat, bertenaga dan membesar dengan sempurna.

Setiap orang sering mempersoalkan tentang DIET. Apa sebenarnya maksud DIET itu?

DIET.


Diet boleh ditakrifkan sebagai makanan yang seimbang ianya mempunyai pelbagai jenis kelas makanan dalam satu-satu sessi pemakanan tertentu. Diet bukan bergantung kepada kuantiti pengambilan pemakanan, tetapi keseimbangan dalam semua jenis makanan yang diperlukan untuk tubuh badan.

Pengamalan Diet yang Sihat:

makan pelbagai jenis makanan
seimbangkan pengambilan makanan dengan aktiviti fizikal
pilih diet yang tinggi kandungan bijian, kekacang dan legumes
makan lebih sayuran dan buah-buahan
banyakkan minum air (6-8 gelas sehari)
pilih diet yang mengandungi lemak dan kolestrol yang rendah
pilih diet yang mengandungi gula dan garam yang rendah
makan makanan yang bersih dan selamat



FAKTA:

INGAT!
Minum susu sekurang-kurangnya dua gelas sehari. Makan mengikut masa dan jangan lupa bersarapan. Minum air 6 – 8 gelas sehari. Makan lebih sayur-sayuran dan buah-buahan. Kurangkan makanan bergoreng.




makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang! ingat tu...




bicara minda,

aidasufi

No comments: