BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, November 08, 2009

Karambunai...

Irdina bersama Umminya...









2 minggu lps kami pg KK... Diaorang nie servis keter... Aku tumpang laa sekaki... jalan2 cari makan laa. Sempat gak pergi Karambunai. Wah! cantik tul r pantai kat sana. kejap je pegi... Len kali kena pegi lagi ni.... tu je antara gambar yg dapat post kat sini.... ada kenangan disana...
Cerita Kenangan,
Aida_sufi




Ronda-Ronda Raya... LAWAS 1430H

Rumah terbuka Sundar... buat kat umah K.Za n Shimah.




Seronok tengok diaorang sedang menikmati juadah.

Bergambar kenangan Rumah terbuka Sundar



Beraya di rumah kerani SK Sundar, di Kg. Seberang...


comel-comel blako wei...





Sal, Mariza, Shimah, Eda, K.Za n K.Na...




Bergambar di umah cikgu Manudin (SK Sundar)...
Apa ceritanya ni....
Raya dah lama lepas.. nk raya haji laa plak. Baru post gambar ronda-ronda raya posa baru nie. Bole dikatakan bz gak laa ngan ronda-ronda raya ni... asal tiba ari Sabtu Ahad... jalan2 raya. Pergi Trusan, Merapok, Kg. Seberang... last sekali buat umah terbuka kat Sundar. Seronok gak sekali sekala cam ni yer.
Ramai gak tetamu yang datang... K.Asmah n The Geng. Ust. Nizam n Ust. Hisyam pun ada datang. Thank's atas kehadiran korang bg memeriahkan majlis Rumah Terbuka Sundar.
Apa2 pun... Mg ukhuwah antara kita kekal selamanya n mendapat keredhaan dari-NYA.
Bicara semalam,
Puteri Aida.







Thursday, October 29, 2009

Gambar Hari Raya 1430H











Thursday, October 01, 2009

Kenangan Hari raya 'Idulfitri 1430H

Sedang asyik bergembira
jangan lupa pada yang tiada
di pagi lebaran yang mulia
kunjungilah pusara mereka



Hari raya puasa tahun ni amat meriah. Semua adik-beradik balik beraya. K.Long, A.Yie, K.nie dan Kamarul pun pulang. Pada pagi raya, kami menyediakan juadah Nasi Impit kuah Lontong dan Nasi Beriani. Seronoknyer raya...
Aku sampai umah sehari sebelum raya iaitu hari Sabtu (19.09.2009) pada jam 11.30 pagi. K.Long hantar kereta kat airport, dan aku drive sendiri balik kg di Sg. Pas.
Banyak juga kami amik gambar pada hari raya lepas... len kali aku post...
ceria abadi.
aida_sufi

Thursday, September 17, 2009

Selamat Menyambut Aidil Fitri 1430H

Berlalu Ramadhan fajar Syawal menjelma
Muslimin Muslimat menyambut Hari raya
Takbir dilaungkan Tahmid dibacakan
Sebulan puasa telah disempurnakan
Diucapkan Selamat Hari Raya....
SELAMAT HARI RAYA



Hari ini hari last sekolah... esok balik kampung. Lau nampak 'anak bulan' lusa.... Hari Ahad Umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri tanda kemenangan setelah sebulan berpuasa menahan lapar dan dahaga serta perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.
Betapa Allah menghargai apa yang telah kita lakukan sepanjang Ramadhan ini... dikurniakan untuk kita hari penuh kebahagiaan iaitu hari raya... Selama sebulan di bulan Ramadhan kita menunaikan ibadah puasa, bersolat terawih, bertadarus, bersahur serta melakukan amalan-amalan sunat yang lain bagi memantapkan lagi tahap keimanan kita kepada Allah swt.
Ramadhan kali ini penuh bermakna pada diri ini kerana dapat berpuasa bersama-sama teman serumah (Sal dan Faridah) diserikan lagi dengan kehadiran si kecil (Irdina)... Masa kami bersahur, Irdina turut bangun untuk bersahur.... Waktu berbuka, Irdina pula sibuk-sibuk nak tidur... jadi kalut plak kami satu rumah. Apa-apapun, suasana ini amat bermakna bagi aku pada Ramadhan 1430H. Ramadhan 1431H, belum tentu milik kami... moga segalanya husnul khotimah.
12 Sept '09 (Sabtu)
Kami mengadakan majlis berbuka puasa di Aru. Terima kasih kepada sahabiah2 yang sudi hadir pada majlis berbuka puasa di rumah kami. Jutaan terima kasih di ucapkan kepada K.Za, K.Sue, K.As, Asnurol, Shimah, Mariza, Norma dan Irah atas kehadiran kalian. Kami bergotong-royang menyediakan juadah berbuka pada hari itu... Kami masak 'Ikan 3 Rasa' , 'Tom Yam' dan 'Ulam-ulaman' cicah budu dan minuman ' Air Bandung Cincau'. Berselera sungguh sahabiah ni makan. Senang hati aku melihatnya... Rasa letih masa menyediakan juadah hilang begitu sahaja bila melihat suasana yang cukup meriah ini. Bukan selalu kami dapat berkumpul bersama-sama macam ni.
Selepas Solat Terawih, kami mencicip keropok dan kerang cicah pencicah. Seronok berkumpul sekali sekala... banyak pula cerita yang dikongsi. Suka duka dirasai bersama... apa taknya... yang dah berkahwin jauh dari suami... disisi hanya anak penawar rindu pada suami. Aku tumpang sedih dengan keadaan sahabiahku ini. Terhenti disini cerita ini.
Sempena hari baik, bulan baik ni... esok lusa tulat dah nak raya... Aku menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki kepada semua sahabat sahabiah yang mengenali diri ini... Halalkan segala makan minum, segala percakapan dan perbuatan diri ini yang sengaja dan tersengaja. MAAFKAN AKU.
Dikesempatan ini juga aku ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI dan MAAF ZAHIR DAN BATIN. Semoga Syawal 1430H ini lebih bermakna buat sahabat sahabiah sekalian. Jemputlah datang ke rumah di alamat:
295 A, RPT Sungai Pas,
18000 Kuala Krai,
Kelantan.
Selamat bercutiiiiiiii....
Bicara hati,
Puteri Aida

Sunday, August 09, 2009

Kenangan MUM '08.

Tahun lepas, pada hari raya Aidilfitri ke-2, kami telah mengadakan Majlis Untaian Mahabbah (MUM '08). Tidak ramai yang hadir. Hanya 16 orang sahaja yang hadir memeriahkan majlis tersebut. Walaupun tak ramai yang hadir tapi suasana tersebut cukup meriah dengan kehadiran kawan-kawan yang memang jenis banyak idea... ada-ada sahaja benda yang di jadikan bahan untuk berbual.

Antara yang hadir ialah, Md. Nor, Azmi Abdullah, Abdullah Jusoh, Jasman, Ila, Julia, Zaliha, Aya, Mini, Azlini, Hasnida, Fatihah, Ima, Fadilah dan ??. Apa-apapun saya begitu berterima kasih atas kehadiran kawan-kawan di majlis tersebut. Di sini saya postkan beberapa keping foto kenangan untuk tatapan semua.


* Kawan-kawan yang hadir seronok berbual... berkongsi cerita dan pengalaman.
* Kalangan Akhawat bersama anak-anak yang hadir.
*Fadilah, Md Nor dan Azmi... Duk kecek gapo laa wei?...
* Bergambar kenangan MUM '08.




Kenangan MUM '08.
Bicara ceria,
Puteri Aida







Majlis Untaian Mahabbah II (MUM II '09)

Tarikh :18 Syaaban 1430 H
09 Ogos 2009 M



Kepada:
Bekas Pelajar
SMU (A) Saadah, Bt. Mengkebang
Tingkatan 4 Sessi 1997 &
Tingkatan 5 Sessi 1998


Tuan/Puan/saudara/i,
JEMPUTAN KE MAJLIS UNTAIAN MAHABBAH II 2009 (MUM II ’09)

Merujuk kepada perkara di atas, kami dengan segala hormatnya menjemput tuan/puan/saudara/i ke program di atas sebagaimana berikut:

Tarikh : 21 September 2009 (Isnin)
Tempat : Sek. PASTI Sungai Pas
(Hadapan Masjid Sg. Pas)
Masa : 8.30 – 10.30 pagi
Pendaftaran : RM10 Seorang
RM15 Berkeluarga
Aturcara : Lihat di Bawah

Sekiranya tuan/puan/saudara/i bersetuju untuk hadir ke program tersebut, sila jelaskan bayaran pendaftaran sebelum atau pada 21/09/2009 (Isnin).

Bayaran boleh dijelaskan melalui cara-cara berikut:

1. Deposit / pemindahan wang melalui akaun bank
Bank :Maybank2u
Penama :Yuslaila Nani bt. Mohamad
No. Akaun :111048017455

Atau

Bank :Bank Simpanan Nasional (BSN)
Penama :Yuslaila Nani bt. Mohamad
No. Akaun :0310029000103565

2. Pembayaran juga boleh di buat pada hari Majlis tersebut berlangsung (21 September 2009)


Selepas pembayaran, sila SMS ke talian 013-9644052 (Eda)

Semoga tuan/puan/saudara/i sudi hadir bagi merebut peluang keemasan ini untuk menyegarkan kembali ukhuwwah sesama kita. Segala perhatian dan sokongan tuan/puan/saudara/i terhadap program ini, kami dahului dengan ucapan terima kasih. Sekian, wassalam.

Selamat Menjalani Ibadah Puasa &
Selamat Hari Raya Aidilfitri



Yang menjalankan tugas,

YUSLAILA NANI BT. MOHAMAD


p/s:cetakan computer tidak memerlukan tandatangan.


TENTATIF

9.00 pagi
- Pendaftaran
-Ucapan Pengerusi Majlis
-Ucapan Wakil Bekas Pelajar
-Jamuan Makan & Cabutan Bertuah
-Acara Bergambar untuk Kenangan
-Bersurai

*Sila war-warkan kepada semua ahli agar sama-sama dapat menghadiri MUM II ’09.

Thursday, July 23, 2009

Sekian Lama Menyendiri...

Setelah sekian lama blog ni tak di update... hari ni, saat ni... saya cubalah luangkan sedikit masa untuk menulis disini. berkongsi cerita tentang kehidupan seharian di sini sebagai seorang insan bergelar guru.

MEI 2009,
Pada bulan ni, ada satu hari yang sangat istimewa bagi semua insan yang bernama 'GURU'. Tanggal 16 MEI setiap tahun, semua sekolah akan menyambut Hari Guru. Pada hari ini semua guru akan diraikan... so, banyak laa dapat hadiah daripada pelajar-pelajar. Ada yang bagi bunga, pen, mug, dan macam-macam lagilah bentuk hadiah. Ingin saya abadikan salah satu mesej yang saya terima sempena hari guru pada tahun ini;


Jadilah seorang guru yang
hadirnya di TUNGGU,
hilangnya di RINDU,
ilmunya di BURU,
tingkah lakunya di TIRU...
SELAMAT HARI GURU.
Pada tahun ni, SK Aru Baru menyambut Hari Guru dengan begitu meriah sekali pada perkiraan saya laa. Dengan acara dewan yang mempunyai pelbagai agendanya... Murid-murid mengambil bahagian untuk menunjukkan bakat terpendam. Semangat guru-gurunya dalam menyanyikan lagu 'Guru Malaysia', 'Pendidik Bumi Kenyalang' dan 'Guru Pembina Negara Bangsa'. Suka saya senikata lagu tema Hari Guru tahun ni. Pada tahun ni, saya dapat anugerah Guru Paling Sopan. Nak gelak pun ada. Tapi sesuailah dengan identiti saya sebagai seorang 'Ustazah'... betul tak? Okay, habis cerita tentang Hari Guru.
JUN 2009...
Apa yang bestnya tentang bulan ni? Bestnya... awal bulan masih bercuti di kampung. Apa tak seronoknya, balik kampung dapat jumpa family. Yang paling happynya... dapat jumpa anak buah yang baru. Insyirah namanya. Montelnya baby nie... geram pun ada. Nak upload gambarnya...nanti lah.
Bulan ni jugak... my bestday. Happy birthday to me. Huhuhuhuhu... bertambah laa setahun lagi umurku pada tahun ni... makin tua laa makcik ni. Tak pe laa makcik... comel lagi tu... Comel ke??
Tanggal 27hb Jun 2009,
Tarikh ni... kami pergi jemput baby Irdina balik Aru Baru. Rindu kat baby... Comel orangnya... secomel Ummi nya. Saban hari kami ditemani hilai tawa serta tangisan si baby... Bila nak besar ni? Tak sabar rasanya nak tengok baby Irdina meniarap, merangkak, serta berjalan. Memang tak sabar makcik sorang ni.
Itu cerita bulan JUN. JULAI plak? Apa cerita?
JULAI 2009...
3 Julai lalu... Daerah Lawas telah mengadakan sambutan Hari Guru peringkat Daerah Lawas. Setiap zon dikehendaki mengadakan satu gerai dan menjual menu yang telah ditetapkan. SK Aru Baru didalam Zon D, dan kami telah ditugaskan untuk menyediakan menu 'Laksa Penang'. Mmmm... Tak sangka jugak, dapat jugak kami menyediakan menu tersebut dengan sebaiknya. Risau jugak pada awalnya... ye lah, dalam kuantiti yang banyak kan... Risau tak menjadi bah. Alhamdulillah, semuanya menjadi. Terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menyediakan menu tersebut.
Apa lagi yer?...
Mmmm... minggu lepas, hari Sabtu (18 Julai 2009) ada mesyuarat PERANTAU. Ingatkan ramai laa yang hadir. Kalangan Akhawat hanya 8 orang je hadir... Kalangan Ikhwah tu ramai laa jugak. Moga PERANTAU terus maju dan mantap di Lawas.
Okaylaa, rasanya tak der apa-apa yang istimewa dah untuk di kongsi. Nanti lain waktu pulak laa kita berkongsi cerita. Ada padi ada beras, lain hari idea bernas... insya Allah.
Siiruu 'ala barakatillah.
Bicara kenangan,
Puteri aida.

Saturday, January 31, 2009

Persaudaraan Iman dan Islam

{عن أبى حمزة أنس بن مالك رضى الله عنه خادم رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يؤمن أحدكم حتى يحب لآخيه ما يحب لنفسه}
(رواه البخاري و المسلم )

Daripada Abu Hamzah Anas bin Malik r.a pembantu Rasulullah s.a.w katanya: Berkata Rasulullah s.a.w : “Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi untuk saudaranya apa yang dia kasih untuk dirinya sendiri”
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

Apa yang dapat dijelaskan daripada kefahaman Hadis tersebut ialah:
1. Keteguhan, muhibbah dan saling berkasih sayang dalam masyarakat; Islam menginginkan agar manusia dapat hidup dalam keadaan penuh harmoni dan mesra serta saling sayang menyayangi. Setiap individu dalam masyarakat berusaha untuk melaksanakan kebaikan demi orang lain dan melahirkan rasa kebahagiaan yang dapat dikongsi bersama.
2. Iman yang sempurna; mempunyai asas keimanan yang teguh dan ketaatan kepada rububiyyah Allah s.w.t serta beriktiqad terhadap rukun-rukun Iman yang lain.
3. Ketinggian muslim dan kemanusiaan; di antara tanda kesempurnaan iman di dalam diri seorang muslim ialah dia tidak membataskan ‘kasih kepada kebaikan dan membenci keburukan terhadap orang lain’ hanya kepada sesame muslim bahkan juga terhadap orang bukan Islam.
4. Berlumba-lumba di dalam melakukan kebaikan adalah di antara kesempurnaan Iman; tidaklah kurangnya iman dan bukanlah daripada hasad dengki sekiranya seseorang muslim itu memohon kepada Allah agar dilimpahkan kepadanya kelebihan-kelebihan akhirat seperti yang didapati oleh orang lain dan dia berusaha untuk mendapatkannya.
5. Masyarakat yang mulia adalah hasil keimanan; ini menunjukkan Islam itu satu agama yang cukup indah yang mana ia menghendaki umatnya saling kasih mengasihi antara satu sama lain dalam membuat kebaikan dan kebajikan. Dari situlah terbinanya masyarakat yang mulia dan terhapuslah segala kejahatan dan kezaliman.
6. Masyarakat yang tidak berasaskan keimanan adalah masyarakat individualistik (keakuan) yang terkeji; tanpa iman yang sempurna, maka hilanglah dari dalam jiwa perasaan inginkan kebaikan untuk orang lain. Timbul perasaan hasad dengki dan berjiwa keakuan menjadikan masyrakat yang buruk akhlaknya.
7. Hadis ini juga memberi faedah;
· Menjinakkan hati manusia agar sentiasa berusaha untuk berubah kearah kebaikan
· Menghindarkan diri daripada hasad dengki kerana ia adalah merosakkan iman
· Iman itu bertambah dan berkurang. Keimanan bertambah dengan sebab ketaatan dan akan berkurang dengan sebab maksiat


Sama-samalah kita muhasabah diri, dimana tahap keimanan kita kepada Yang Maha Esa. Adakah semakin mantap? Atau semakin merudum? (Na’uzubillahi min zalik). Sesungguhnya celakalah seseorang itu apabila dirinya hari ini lebih teruk dari hari semalam. Semoga kita berada dalam golongan yang sentiasa bersama NYA. Indahnya hidup bersama ILAHI.
Muhasabah Sufi,
Puteri Aida

Sebuah Pertemuan



Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Adakalanya langkahku tersasar
Tersungkur dilembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tikaku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan
Tika aku diuji dengan dugaan

Saatku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saatku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakana Rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu oh Tuhan

Titisan airmata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati yang dulu resah keliru

Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Mogakan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Syukur sungguh dihati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan bernama TEMAN


*dedikasikan untuk seorang teman -Sherry-

terima kasih atas pertemuan dan persahabatan ini... sesungguhnya aku bahagia mengenalimu.



Bicara Hati,

Puteri Aida