Thursday, July 23, 2009

Sekian Lama Menyendiri...

Setelah sekian lama blog ni tak di update... hari ni, saat ni... saya cubalah luangkan sedikit masa untuk menulis disini. berkongsi cerita tentang kehidupan seharian di sini sebagai seorang insan bergelar guru.

MEI 2009,
Pada bulan ni, ada satu hari yang sangat istimewa bagi semua insan yang bernama 'GURU'. Tanggal 16 MEI setiap tahun, semua sekolah akan menyambut Hari Guru. Pada hari ini semua guru akan diraikan... so, banyak laa dapat hadiah daripada pelajar-pelajar. Ada yang bagi bunga, pen, mug, dan macam-macam lagilah bentuk hadiah. Ingin saya abadikan salah satu mesej yang saya terima sempena hari guru pada tahun ini;


Jadilah seorang guru yang
hadirnya di TUNGGU,
hilangnya di RINDU,
ilmunya di BURU,
tingkah lakunya di TIRU...
SELAMAT HARI GURU.
Pada tahun ni, SK Aru Baru menyambut Hari Guru dengan begitu meriah sekali pada perkiraan saya laa. Dengan acara dewan yang mempunyai pelbagai agendanya... Murid-murid mengambil bahagian untuk menunjukkan bakat terpendam. Semangat guru-gurunya dalam menyanyikan lagu 'Guru Malaysia', 'Pendidik Bumi Kenyalang' dan 'Guru Pembina Negara Bangsa'. Suka saya senikata lagu tema Hari Guru tahun ni. Pada tahun ni, saya dapat anugerah Guru Paling Sopan. Nak gelak pun ada. Tapi sesuailah dengan identiti saya sebagai seorang 'Ustazah'... betul tak? Okay, habis cerita tentang Hari Guru.
JUN 2009...
Apa yang bestnya tentang bulan ni? Bestnya... awal bulan masih bercuti di kampung. Apa tak seronoknya, balik kampung dapat jumpa family. Yang paling happynya... dapat jumpa anak buah yang baru. Insyirah namanya. Montelnya baby nie... geram pun ada. Nak upload gambarnya...nanti lah.
Bulan ni jugak... my bestday. Happy birthday to me. Huhuhuhuhu... bertambah laa setahun lagi umurku pada tahun ni... makin tua laa makcik ni. Tak pe laa makcik... comel lagi tu... Comel ke??
Tanggal 27hb Jun 2009,
Tarikh ni... kami pergi jemput baby Irdina balik Aru Baru. Rindu kat baby... Comel orangnya... secomel Ummi nya. Saban hari kami ditemani hilai tawa serta tangisan si baby... Bila nak besar ni? Tak sabar rasanya nak tengok baby Irdina meniarap, merangkak, serta berjalan. Memang tak sabar makcik sorang ni.
Itu cerita bulan JUN. JULAI plak? Apa cerita?
JULAI 2009...
3 Julai lalu... Daerah Lawas telah mengadakan sambutan Hari Guru peringkat Daerah Lawas. Setiap zon dikehendaki mengadakan satu gerai dan menjual menu yang telah ditetapkan. SK Aru Baru didalam Zon D, dan kami telah ditugaskan untuk menyediakan menu 'Laksa Penang'. Mmmm... Tak sangka jugak, dapat jugak kami menyediakan menu tersebut dengan sebaiknya. Risau jugak pada awalnya... ye lah, dalam kuantiti yang banyak kan... Risau tak menjadi bah. Alhamdulillah, semuanya menjadi. Terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menyediakan menu tersebut.
Apa lagi yer?...
Mmmm... minggu lepas, hari Sabtu (18 Julai 2009) ada mesyuarat PERANTAU. Ingatkan ramai laa yang hadir. Kalangan Akhawat hanya 8 orang je hadir... Kalangan Ikhwah tu ramai laa jugak. Moga PERANTAU terus maju dan mantap di Lawas.
Okaylaa, rasanya tak der apa-apa yang istimewa dah untuk di kongsi. Nanti lain waktu pulak laa kita berkongsi cerita. Ada padi ada beras, lain hari idea bernas... insya Allah.
Siiruu 'ala barakatillah.
Bicara kenangan,
Puteri aida.